Services KBO Woerden

Het KBO afdeling Woerden heeft een aantal services die speciaal aan en door haar eigen leden worden aangeboden zoals:

  • U kunt dicht bij huis deelnemen aan een groot aantal activiteiten die door commissies worden georganiseerd. Deelnemen? Meld u vrijblijvend bij de activiteiten commissie aan en ervaar zelf of het iets voor u is.
    Maar er zijn ook andere services waar u als lid gebruik van kunt maken. Hieronder ziet u al de mogelijkheden die u, bij een lidmaatschap van het KBO-Woerden, ter beschikking staan:

Maar kijkt u vooral ook eens op de site van de Unie KBO waarop u kunt zien welke belangen de Unie KBO voor u behartigt.

De KBO Woerden heeft een Vrijwillige Ouderen Adviseur (VOA) die voor de leden in actie kan komen.

Een VOA is iemand die de ouderen adviseert en wegwijs maakt in de warboel van regeltjes en mogelijkheden. Dat kan bijvoorbeeld hulp zijn voor:

  • het verkrijgen van zorg;
  • advies betrekking tot wonen of het aanpassen daarvan;
  • inzicht in uw administratie of
  • het onderhouden van sociale contacten.

Heeft u problemen met de zorgvoorzieningen van de gemeente of van andere instellingen of wilt u eens vertrouwelijk met iemand praten?

Neem dan gerust contact met hem op. Hij kent de weg naar bijvoorbeeld de loketten van de gemeente en kan u helpen, indien u daar gebruik van wilt/moet maken.

Vrijwillige Ouderen Adviseur: Jos Meijer

Telefoon: 0348-413201

Wilt u hem een e-mail berichtje sturen: vul dan het formulier in dat u onder aan de pagina vindt als u deze link volgt!

IB Aanslag! Wie helpt mij bij mijn (onze) aanslag? Dit is een veel gehoorde vraag van onze leden.

Heel fijn is het dan dat er bij uw afdeling vrijwillige belastinginvulhulpen (HUBA’s) zijn.

Zij hebben via de Belastingdienst een gedegen opleiding gehad en worden elk jaar ook weer bijgeschoold. Dit om u zo goed mogelijk bij te staan bij het invullen van uw belastingformulieren.

Wilt u hulp bij het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting (IB)?

Meld u dan aan! Lees de voorwaarden en de andere mogelijkheden verder op deze pagina!

In Woerden zijn een aantal HUBA’s beschikbaar. Als u aan de voorwaarden voldoet en u wilt hun hulp aanvragen: bel dan een van de onderstaande vrijwilligers.

Jos Meijer

Fiscalist en HUBA
Telefoon
0348-413201

Henk Rombout

HUBA
alleen voor bestaande klanten
Telefoon
0348-420873

Wie o wie wordt ook een HUBA?

Meld u aan!
0348-415534

Agatha van Baalen

HUBA
Mobiel:
0618299494
Telefoon

0348-421312

 

Wilt u uw aangifteformulier laten invullen?

Dat kan maar u dient wel aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • Het lidmaatschap van de ouderenbond KBO of PCOB vereist. Mensen die lid willen worden om van deze service gebruik te kunnen maken, worden ook geholpen.
  • Leeftijd- en inkomensgrens. De Belastingservice is bestemd voor gepensioneerde leden. Als inkomensgrens voor deze doelgroep geldt: voor een alleenstaande € 40.000,– en voor gehuwden/samenwonenden € 60.000,–.
  • Leden met eenvoudige aangiften. De eenvoudige aangifte omvat in beginsel de elementen uit Box I, zoals AOW-uitkering, aanvullend pensioen, periodieke uitkeringen, eigen huis, specifieke zorgkosten en giften. In voorkomende gevallen mogen gegevens zoals bank- en girorekeningen en gegevens die onomstotelijk vaststaan uit Box III (overzichten van effectenrekeningen) ook in de aangifte worden betrokken.
  • Uitgesloten voor de eenvoudige aangifte is: De gegevens bestemd voor Box II.

De HUBA vraagt een kleine bijdrage: U betaalt voor de hulp een maximale vergoeding van € 15,00 per adres, als bijdrage in de reis-, porto- en/of printkosten, gevraagd. Dit wordt contant met de HUBA afgerekend.

U kunt erop vertrouwen dat de belastinginvulhulp vertrouwelijk omgaat met de informatie die u verstrekt. Wanneer u gebruik maakt van de belastinginvulhulp is het praktisch wanneer u alle benodigde documenten klaar heeft liggen (zie de informatie hieronder)

Maak gerust een afspraak met één van de belastinginvulhulpen (HUBA’s) maar doe dat wel op tijd.


 

Huur en/of zorgtoeslag

Naast de aangifte voor de inkomstenbelasting willen de HUBA’s u natuurlijk ook graag helpen bij het aanvragen en/of wijzigen van uw huur- en/of zorgtoeslag.


 

Activeringscode

De belastinginvulhulp dient gebruik te maken van een door u te ontvangen Activeringscode. Deze wordt, op uw verzoek, door de HUBA aangevraagd. Vanaf februari kunt u dit, via hem of haar, aanvragen.

 

De Belastingdienst stuurt u de activeringscode per brief toe. Heeft u in voorgaande jaren al van deze service gebruik gemaakt dan krijgt u de machtiging automatisch toegestuurd. Overigens is de machtiging van 2021 nog steeds geldig. U krijgt geen nieuwe machtiging toegestuurd.

Zodra u de machtigingscode heeft ontvangen meldt u dat aan uw HUBA. Doe dit snel want de machtigingscode is maar 8 weken geldig.

Gooi dus deze brief niet weg. De belastinginvulhulp gebruikt bij het behandelen van uw aangifte de aan u verstrekte activeringscode.

Opmerking: De belastinginvulhulpen verzorgen uw aangifte inkomstenbelasting via een beveiligde verbinding rechtstreeks in een aangifteprogramma van de Belastingdienst. Zij kunnen uw aangifte alleen doen met behulp van de activeringscode die u van de Belastingdienst heeft ontvangen. Bewaar deze goed: de belastinginvulhulp zal om deze code vragen.

In geen geval maakt hij of zij gebruik van uw DigiD-code.
LET OP! Geef NOOIT uw DiGiD aan iemand anders. Vraagt iemand om uw DiGiD, bel dan uw HUBA voor advies!


 

Benodigde gegevens

Hulp bij aangifte kan een tijdrovende zaak zijn. Om hem (en uzelf) tijd te besparen is het gewenst dat u, voorgaand aan een huisbezoek, uw financiële gegevens ordent. Daarbij gaat het met name om bewijsstukken van het betreffende jaar :

 

  • Het jaarinkomen: de jaaropgaven van de SVB, pensioenfondsen en lijfrenteverzekeraars;
  • De WOZ- beschikking van de gemeente met peildatum van het vorige jaar en de jaaropgave van de hypotheekverstrekker;
  • Beschikking van zorg-/ en huurtoeslag;
  • De jaaropgaven van uw bankrekeningen;
  • Rekeningen van specifieke zorgkosten, voorafgaand aan het lopende jaar;
  • Bewijsstukken van gedane giften;
  • Brief van de Belastingdienst met de activeringscode.

 

De informatie voor de leden bestaat uit diverse onderdelen: lees hier onder voor de verschillende mogelijkheden.

Ledenmagazine ONS
Als bezoeker van deze website krijgt u inmiddels een aardig idee over wie de (Unie) KBO is en waar wij voor staan. Wij zetten ons graag in voor uw belangen en bieden u direct, of indirect, onze diensten aan.

Graag wil ik u ook vertellen over het verenigingsblad ‘ONS’. Dit is een blad dat samen wordt uitgegeven door de KBO-Brabant en verschijnt 11x per jaar. Het blad staat voor wie wij zijn:

 

Het magazine ‘ONS’ is voor alle KBO Woerden leden en vervangt het welbekende ‘Magazine KBO-PCOB’. Het is:

  • actief;
  • veelzijdig;
  • kleurrijk en
  • met een brede blik op de samenleving.

Het leven van een 50-plusser hoeft namelijk niet achter de geraniums te eindigen. De meeste mensen zijn tot op late leeftijd bijzonder actief. Of het nou gaat om reizen, het onderhouden van sociale contacten, studeren, dagjes weg met kleinkinderen of het doen van vrijwilligerswerk. De diversiteit aan verschillende interesses en manieren van leven ziet u terug in ons blad ‘ONS’!

Het blad ‘ONS’ is dan ook gevuld met leuke, interessante, verrassende en actuele onderwerpen.

Klik op deze link en u wordt naar de digitale versie van ons blad ‘ONS’ geleid waar u, als verenigingslid, op de site kunt inloggen om het blad via uw PC, tablet of smartphone te lezen.


NIEUWSBRIEF KBO-Woerden

Als lid van de KBO Woerden krijgt u – tegelijk met het ledenmagazine ‘ONS’ – de nieuwsbrief die trouw, door de leden van de werkgroep ‘bezorgers’, bij u thuis wordt bezorgd. In de nieuwsbrief kunt u lezen wat het bestuur bezig houdt en hoe het er in de vereniging aan toegaat. En natuurlijk welke activiteiten er in de agenda staan.

Vaak zit er bij de nieuwsbrief dan ook een aanmeldingsformulier waarmee u zich kunt opgeven voor een evenement (zoals bijvoorbeeld: een reisje of de vakantieweek).

Al de informatie die u op onze website heeft gelezen is digitaal!

U ziet het: Ook de KBO Woerden gaat met zijn tijd mee.

Wij hebben dus een eigen website met digitale informatie waarin al het nieuws voor, over en van de activiteiten worden verwerkt maar zo wordt het ook mogelijk om de leden zelf berichten te laten plaatsen.

Het wordt steeds ‘normaler’ dat informatie digitaal wordt aangeboden of dat er op digitale wijze, moet worden gecommuniceerd. Het is zelfs zo dat ook de overheid er van uitgaat dat u digitaal met hen gaat communiceren.

U wordt dus min of meer verplicht om gebruik te gaan maken van een computer, laptop of smartphone. Dat is wellicht lastig maar brengt natuurlijk ook voordelen met zich mee. Een klein voorbeeldje daarvan is bijvoorbeeld: Dat u op een gemakkelijke wijze berichtjes op onze website zou kunnen laten plaatsen Zie bijvoorbeeld de berichtjes van onze reiscommissie waarin u hun ervaringen kunt lezen.

Op deze wijze kunt u, met een eigen mededeling of bericht via deze website, snel veel mensen bereiken en ook nieuwe sociale contacten vinden.

Een berichtje voor de website kunt u via het secretariaat of direct naar de webmaster sturen. Hij zal het berichtje op de website zetten.

Overigens:
Bent u handig met een computer en heeft u interesse om eens te kijken of (assistent)webmaster iets voor u is: Neem dan contact op met het bestuur.

 

You cannot copy content of this page

Scroll naar boven